Myös IT-alan palvelunhallintajärjestelmät tulee sertifioida ja tähän tarvitaan ISO-järjestelmää. Kun IT-palveluhallinnan järjestelmä on sertifioitu pohjautuen ISO 200000 -standardiin, kertoo tämä siitä, että palveluntarjoaja on sitoutunut tarjoamiensa palveluiden käyttöönottoon, suunnitteluun, parantamiseen ja toimittamiseen. Kerromme tässä artikkelissa kenelle ISO 200000 -sertifiointi soveltuu, miksi se on erityisen kattava standardi ja millaisia etuja sen käyttäminen tarjoaa. Jos ISO 200000 -sertifiointi kiinnostaa sinua, löydät tästä artikkelista pähkinänkuorimaisen yhteenvedon siitä, mitä ISO 200000 tarkoittaa IT-alalla.
Kenelle ISO 200000 -sertifiointi soveltuu?
ISO 200000 -sertifiointi soveltuu kaikenkokoisille IT-alan palveluja tarjoaville yrityksille. Se soveltuu käytettäväksi niin organisaatioiden sisäisissä IT-tukitoiminnoissa kuin palveluyksiköissäkin. ISO 200000 -standardia voidaan käyttää myös johtamis- ja toimintajärjestelmien yhteydessä.
Kiihtynyt digitalisaatio on luonut pohjan ISO 200000 -standardin menestykselle
Digitalisaatio on viime vuosina kiihtynyt melkoista tahtia, minkä johdosta myös erilaiset monimuotoiset virtuaalipalvelinympäristöt ja erilaiset pilvipalvelut ovat saavuttaneet entistä suurempaa suosiota. Juuri tämä on luonut pohjan myös entistä suuremmalle ISO 200000 -standardin tarpeelle, joka auttaa erottelemaan jyvät akanoista. ISO 200000 nimittäin osoittaa sen, että palvelu täyttää sille määritellyt vaatimukset ja että se tuottaa asiakkaalle ja palveluntuottajalle lisäarvoa.
ISO 200000 on erityisen kattava standardi
Yksi ISO 200000 -standardin hyvistä puolista on sen kattavuus, sillä ISO 200000 kattaa IT-palveluhallintaan liittyvät kaikki osa-alueet, kuten resurssien hallinnan ja palvelunhallintajärjestelmän parantamisen ja laatimisen. Kattavuutensa ansiosta standardi on erityisen käyttökelpoinen ja monipuolinen.
ISO 200000 -standardin tarjoamat edut
ISO 200000 -standardi tarjoaa monenlaisia etuja. Se auttaa jämäköittämään palveluiden johtamista ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä. Se auttaa myös parantamaan riskienhallintaa, mikä puolestaan auttaa pienentämään yritystoimintaan liittyviä riskejä. ISO 200000 -standardin avulla on mahdollista saada tehostettua yrityksen toimintaa ja vähennettyä erilaisia häiriöitä. Samalla häiriöistä toipuminen nopeutuu ISO 200000 -standardin avulla. Palvelujen kuluttajalle ISO 200000 tarjoaa lisänäkyvyyttä ja tekee toiminnasta näin entistä läpinäkyvämpää. Samalla ISO 200000 auttaa varmistamaan toiminnan jatkuvuuden ja tarjoaa alihankkijoiden hallitsemiseen tarkoitettuja työkaluja.
Kirsikkana kakussa ISO 200000 on yhteensopiva monin muiden hallintajärjestelmien, kuten ISO 9001, kanssa. Ei olekaan ihme, että standardi on tällä hetkellä kovin suosittu IT-alan osaajien keskuudessa!