Miten it-organisaatio voi varautua lamaan?

On hyvin todennäköistä että nyt riehuva finanssikriisi on vasta alkusoitto tulevaan lamaan, sillä reaalitalouden reaktiot ovat vasta tulossa pienellä viiveellä. Esim. amerikkalaiset vähentävät nyt matkustamistaan, jollain aikavälillä tämä heijastuu risteilylaivoja rakentavaan telakkaan.

Miten it-väen kannattaa valmistautua vaikeisiin aikoihin jos huonoja uutisia alkaa sataa niskaan? Nyt jos milloin kannattaa kuunnella liiketoimintaa. Hienot strategiat yleensä rakentuvat kasvuodotusten varaan ja rajujen muutosten hetkellä suunnitelmat pitää tarkistaa. Tärkeintä on tehdä oikeita asioita ja toimia tehokkaasti. Laman aikana it-yksiköt kehittivät ja tehostivat toimintaansa. Aikaa viilaamiseen jäi, sillä uusien palvelujen kehittäminen ja investoinnit pysähtyivät kuin seinään.

Kannattaa muista ettei itil tai muu viitekehys ole itseisarvo, tavoitteena on parempi ja tehokkaampi toiminta. Prosessikehittämisen yksi ydinajatus on mitattava suorituskyky. On pystyttävä mittaamaan prosessin tuottoa ja kulutusta.

Mittaamiseen liittyy aina vertaaminen. On hankala sanoa, onko tulos hyvä vai huono, jos ei tiedä millaisia tuloksia muut ovat saaneet.

Pohjoisviitta tarjoaa ilmaisen vertailulukukannan itiliin perustuville prosessimittareille. Periaate on yksinkertainen. Saat tulokset käyttöön jos luovutat omat lukusi kantaan. Edellytyksenä on, että edustat it-organisaatiota, joka joko tuottaa ko palvelut itse tai ostaa ne palvelutoimittajalta. Tiedot säilytetään luottamuksellisesti ja voit halutessasi lähettää minulla salassapitosopimuksen allekirjoitettavaksi.

Tässä vaiheessa kerään tietoja Service Deskistä, tapahtuman-, ongelman- ja muutostenhallinnasta. Mittarit ovat yksinkertaisia ja niitä on vähän. Aloita tietojen syöttäminen klikkaamalla tätä linkkiä. PROMI Saat vertailutiedot käyttöösi heti kun niitä tulee. Kannassa on 12.11. jo 17 vastausta.

%d bloggers like this: