Positiivinen V3 uutinen

Vaihteeksi jotain positiivista ITIL V3.x rintamalla. Ostin ennen lomaani uuden ITIL V3 Foundation Handbook 2009 version. Piti lukea se jos aika käy pitkäksi, mutta niin sateista päivää ei lomaan osunut. Nyt sitten sain viimeinkin kahlattua kirjasen läpi ja se yllätti minut positiivisesti. Kirja nimittäin lajittelee V3 prosessit tärkeisiin, tarpeellisiin ja ohitettaviin.

Näkemys täsmää hienosti aiemmin esittämäni kritiikin suhteen, nyt koulutuksessa voi ohittaa suurimman osan kolmosversioon mukaan päässeestä hölynpölystä.

 Tässä luettelo ohitettavista prosesseista: 

Ohitettavat: Aiempi kommenttini (20.10.2008)
7-step Improvement process Jatkuva parantaminen nähdään ensisijaisesti mittaamisen ongelmana. Näkökulma on erikoinen. Usein tilanne on toki se, että ongelmat tiedetään liiankin tarkkaa mutta tarvittaisiin keinoja vaiheen 7 suorittamiseen.
Evaluation Evaluation process on uusi geneerinen prosessi, jonka tehtävänä on arvioida suunniteltuja muutoksia. Sitä pitäisi siis käyttää muiden prosessien tukena, mutta siihen ei viitata missään muussa prosessissa, joten sen rooli jää aika hämäräksi.
Service Measurement  
Service Portfolio Management  
Service Reporting Service Reporting ohitetaan yhdellä sivulla.
Service Validation and testing Prosessin on ajateltu toimivan korkeammalla tasolla kuin Change ja Release managementin testaaminen. Miten tämä sitten tapahtuisi käytännössä, herättää kyllä kysymyksiä.
Service Strategy Service Strategy selvittää kuinka palvelunhallintaa kehitetään strategisena voimavarana. Se antaa ohjeita kuinka palvelunhallintaa johdetaan ja kehitetään palvelun elinkaaren ajan… Pääosin Accenturen vastuulla ollut kirja kokoaa alan teoriat yhteen, sitä voisi kutsua IT-MBAksi tiivistettynä yhteen kirjaan.
Transition Planning and Support Transition planning and support on uusi prosessi, joka sisältää osia aiemmasta Release management –prosessista. Siinä käsitellään mm. muutosstrategia ja release policy.

Change management on pitkälti entinen muutostenhallinta. Sen kytkentä edeltävään prosessiin on jäänyt tämän kirjoittajalle hiukan hämäräksi.

Release and Deployment Management on pääosin vanha Release management. Hiukan hämmentävästi tekstiin on jätetty myös jakelupolitiikan eli release policyn suunnittelu, vaikka siihen tarkoitukseen on määritelty kokonaan uusi prosessi.

Tärkeät ITIL prosessit ja funktiot ovat:

  • Change Management
  • Incident Management
  • Problem Management
  • Configuration Management
  • Service Desk

 

Uusi Handbook näyttää myös korjaavan monia kirjojen pahimpia virheitä, esim. insidentin määritelmästä on leikattu puolet pois. Samoin Event Managementin luonne myönnetään, sehän ei suinkaan ole itsenäinen prosessi vaan useamman funktion aktiviteetti.

Mielestäni tässä on nyt otettu aimo harppaus parempaan suuntaan. Uusi V3.x sisältää enää 22 prosessia tai funktiota, joista 5 on tärkeää. Epäonnistuneimmat kirjat, Service Strategy ja Continual Service Improvement voi ohittaa lähes kokonaan. Näin koulutukseen saa järkeä ja kurssista tulee muutakin kuin tenttiin preppaamista.

Harkitsen parhaillaan uuden ITIL V3 kurssin kehittämistä. Mielestäni olisi tärkeää käsitellä kurssilla myös tärkeimmät V3 ja V2 erot, oikeastaan haluaisin esitellä esim. Problem Managementin V2 ja V3 versiot, koska siinä on ehkä suurin poikkeama.

Kommentit ovat tervetulleita, kiinnostaako kriittinen V3 Foundation? Voit kommentoida tähän suoraan tai sitten sähköpostilla aale.roos@pohjoisviitta.fi

%d bloggers like this: