ITIL V2 koulutus kasvusssa ja V3 laskussa

EXINin johtaja mainitsi Twitter-viestissä että V2 tenttien määrä on kääntynyt kasvuun ja V3 alkanut tippua. Terve järki siis alkaa voittaa viimeinkin. No vanha sanonta sanoi että kaikkia voi huijata vähän aikaa ja joitakin voi huijata koko ajan, mutta kaikkia ei voi huijata kaiken aikaa. Ilmeisesti nyt siis silmät ovat alkaneet aueta, V3 oli VISTA jo syntyessään.

Mielenkiintoista nähdä pysyykö APMG päätöksessään lopetaa V2 koulutusohjelma. Foundation-kurssien pitäisi päättyä jo ensi kesänä. Seurauksena voi olla koko ITILin hylkääminen kun tarjolla on yhä enemmän kilpailevia malleja.  Uusi V3 versio valmistuu vasta kesällä 2011, edellyttäen että hanke pysyy jotenkuten aikataulussaan.

ITIL-sekoilujen ei kannata antaa hämätä. Varsinainen tavoite on it-palvelunhallinnan avulla saavutettu palvelun laadun parantaminen, parempi reagointikyky asiakkaiden muuttuviin vaatimuksiin ja tehokkuuden lisääminen.  ITIL on vain apuväline, V2 on ihan hyvä mutta vähän ikääntynyt. Sen pohjalta on syntynyt paljon toimivia malleja. ISO 20000 sisältää merkittäviä parannuksia ja on mielestäni tällä hetkellä toimivin kokonaisuus. CobiT, CMMI ja MOF on myös käyttökelpoisia.

%d bloggers like this: