fakeITIL

Twitteriin on ilmestynyt uusi hahmo, fakeITIL, joka vääntää vitsejä ITIListä. Tässä yksi: Was thinking of writing an #ITIL joke book until @jimbofin reminded me that there is already a 5 volume box set available. FakeITILin identiteetti on salaisuus mutta ServiceSphere on varmaankin yksi tekijöistä. Yllättävää on että fakeITIL harrastaa pohjoismaisia viittauksia, esim. tässä Muumeihin: ITIL Family Moomintroll – there’s Moominskeptic, Moominsphere, Moominstroud ….. Onkohan tuossa osa kirjoittajista. Skeptic on Rob England, Sphere on Chris Dancy ja stroud lienee Robert E. Stroud.

Tilanne on tosiaan aika hilpeä.  OGC, APMG ja TSO ovat hämmentäneet melkoisen sopan, mutta kansa ostaa edelleen ITIL V3 kursseja ja sertifikaatteja.   Tulee mieleen jo WinCapita, kyllähän silläkin on innokkaat kannattajansa edelleen. Saa nähdä muuttuuko peli, VanHaren teki valituksen OGCn toiminnasta ja päätöksessä todetaan että valitus on osin aiheellinen, esim. Official-sanan käyttäminen TSO:n julkaisuissa  ja APMG:n yritykset kieltää ”epäviralliset” kurssit on sopimatonta. Mielenkiintoista on myös se toteamus että ITIL ei kuulu OGC:n toimialaan. Jos jaksat lukea raskasta byrokratiaa niin päätöksen löydät täältä  http://www.nationalarchives.gov.uk/documents/van-haren-publishing-and-the-office-of-government-commerce.pdf

ItSMF Internationalin sivuilla julkaistiin seuraava arvio V3 Updatesta. Teksti poistettiin myöhemmin, mutta kuten näkyy ItSMF oli ainakin hetken aikaa samoilla linjoilla kanssani ITILin laadusta😉

So what is the ITIL® V3 Update? Is ITIL® V4 already under way at a time when we hardly are mastering V3? It isn’t, but what is it then?
Was ITIL® V3 born prematurely?

There is no doubt that there are a number of inaccuracies, inconsistencies and errors in the ITIL® V3 core books. Examples of this are many such as circular references, lack of roles and inconsistent process descriptions with varying degree of detail. One example is proactive problem management, which in the Service Operation book has a reference to the CSI book. In the CSI book, the reference is in the opposite direction.

Despite an extensive review in connection with the release of ITIL® V3, there is no doubt that the quality of the end product would have benefited from additional time. This didn’t happen because of the desire to release the books on the pre announced date. This has been seen before in other contexts. We have all made compromises in IT projects and made a solution live before it was quite ready. The usual compromise between time, quality and cost.

%d bloggers like this: