Syksy alkoi nyt

Syksy tuli vauhdikkaasti. Tässä ensimmäistä syysmyrskyä odotellessa joitakin hajahuomioita.

Meillä suomalaisilla on nyt vaarana sortuminen oman erinomaisuuden ihailuun, Newsweekin juttu ja aiemmat PISA-tutkimukset ovat vaarallisia jos niistä tulee liian hyvä mieli. Pienessä maassa asumisessa on paljon hyviä puolia, mutta joskus pitää avartaa näkemystään koska pienet ympyrät voivat kahlita.

Pink Elephantin vuotuinen konferenssi on saanut paljon kehuja ja siitä on kasvanut vuoden tapahtuma it-palvelunhallinnan alalle. Olin itse vakavasti miettimässä sinne lähtemistä omalla kustannuksella, kun sain tilaisuuden päästä sinne puhumaan. Kannattaa harkita vaihtoehtona näille kotimaisille kuvioille, kuulet näkemyksiä joita Suomen itSMF ei päästä esille  Päivitettyä tietoa täällä: http://www.pinkelephant.com/ressource/ebulletin/na/issue083110/

**********

Oletko käynyt ITSM portalin sivuilla. Siellä on hyviä kirjoituksia. Palvelukatalogeja koskevaan tutkimukseeni perustunut artikkeli on juuri julkaistu, mutta siellä on toki monta muuta kiinnostavaa juttua. ITSM portal on toimitettu ja siellä on pätevä kritiikki eli sinne ei kirjoiteta samalla tavalla kuin blogeihin tai keskustelupalstoille. Erilaiset näkökulmat avartavat ajattelua vaikka voikin joskus olla eri mieltä johtopäätöksistä.  http://www.itsmportal.com/

***********

Viimeaikaiset työkeikat ovat lisänneet junamatkustustani. Juna on kätevä väline eikä matka-aika mene hukkaan. Minulla on onni asua riittävän lähellä asemaa, joten pääsen juniin kätevästi. Puistolasta Tikkurilaan menee junalla vain 3 min, joten pääsen useimpiin kaukojuniin kätevästi. Ihmetyttää vain että business-luokka on yleensä niin tyhjä. Lisähinta työrauhasta on tosi pieni.

Itse opin jo aikoja sitten että kannattaa aina matkustaa 1. luokassa. Matkustimme usein Helsingin ja Jyväskylän väliä pienen tyttäremme kanssa. Silloin paikkalippuja myytiin vain junalipun kanssa ja jos matkusti lapsen kanssa, oli ostettava kolme lippua tai matkustettava lapsi sylissä, sillä junat olivat täysiä. Katsoimme usein kuinka ihmiset joutuivat nousemaan tavaroineen etsimään uutta paikka kun paikkalipun haltija saapui. Ensimmäisessä luokassa selvisimme kahdella lipulla sillä siellä oli aina tilaa. Mukavammat penkit ja rauha tulivat kaupan päälle.

Sitä vain en jaksa ymmärtää miksi VR:lle pitäisi hankkia kilpailijoita ihankun lento- ja autoliikenteessä ei olisi tarpeeksi. Kilpailun seurauksena voisi käydä niin että hinnat nousisivat (katsastus, Tukholman taksit), laatu heikkenisi (Pääkaupunkiseudun bussit) ja lopulta liikenne kuihtuisi pois (lentoliikenne pienille kentille). Kilpailu ei ole tehnyt maan sisäisestä lentoliikenteestä kovin toimivaa.

Mutta asiaan. Tiettynä ajankohtana kulkeva juna on hyvä esimerkki palvelusta. Palvelukatalogi on aikataulu lippuvaihtoehtoineen. Koko katalogi on varmaankin aika monimutkainen, mutta verkkoliittymä tekee siitä yksinkertaisen tarjoamalla asiakkaalle vain häntä kiinnostavat palvelut.

Veturinkuljettajaa matkustaja ei tapaa matkan aikana, mutta hänen työnsä on tärkeä osa palvelutapahtumaa. Silti veturin kuljettaminen ei ole erillinen palvelu, se on osa jokaisen lipun hintaa, kuten on myös junien huoltaminen. Lipunmyynti taas on oma palvelunsa sillä siihen liittyy neuvonta. Moni käyttäjä käyttää lipunmyyntijärjestelmää hintatietojen hankkimiseen ja vertailuun eikä siis välttämättä matkusta. Lisäksi on sitten esim. junan kulusta raportoiva järjestelmä, jossa voi seurata asemakohtaisesti junan toteutuneita lähtö- ja saapumisaikoja.

Tässä tullaan sitten siihen mielenkiintoiseen kuvioon, että osa it:n tarjoamista palveluista tulee suoraan asiakkaille. VR:n it-palvelu tarvitsee oman kataloginsa sisäisille ja ulkoisille asiakkaille. Sama tilanne on varmasti monilla it-yksiköillä.

PS VR ei ole asiakkaani, nämä ovat vain yksityisiä pohdintoja asiakkaan näkökulmasta. Kirjoitan tätäkin parhaillaan junassa.

%d bloggers like this: