Työkalututkimus

Tein edellisen työkalututkimuksen kolme vuotta sitten ja on mielenkiintoista katsoa miten tilanne on muuttunut. Tutkimus ei ole tieteellinen, otoksena ovat oma kontaktilistani aktiivit jäsenet. Vastaajien määrät ovat aika pieniä joten arviot ovat karkeita. Nyt tutkimuksessa oli 59 vastaajaa, 79 arviota ja 26 tuotetta. Vuonna 2007 tutkimuksessa oli 66 vastaajaa, 87 arviota ja 18 tuotetta.

Tuotteiden määrä on kasvanut yli puolella vastaajien määrään nähden. Osin tämä johtuu siitä että monet käyttävät useita tuotteita, mutta myös siitä, että tuotekartta on pirstoutunut. Vuonna 2007 Remedy ARS oli kirkas ykkönen 40 % osuudella. Nyt ARS ja BCM ITSM yhdessä yltävät vain 15 % osuuteen. Vuonna 2007 Efecte oli vahvassa nousussa, mutta nyt sekin on kääntynyt pieneen laskuun. Requeste näyttää olevan kasvussa, se on kiipinyt jaetulta viidenneltä sijalta kolmanneksi. Myös HP ja CA ovat säilyttäneet osuutensa. Itse tehdyt työkalut ovat kasvaneet nopeimmin.

HUOM Klikkaa kuvaa niin näet sen suurempana!

Tuotteisiin ei olla aivan tyytyväisiä. Yleisarvosana on pudonnut yhden kymmenyksen, 7,9->7,8, skaala-muutoksellakin voi olla osansa sillä 2007 käytettiin 1-5 skaalaa.

Suurimman nousun on tehnyt vanha Peregrine, nykyään siis HP Service manager. Tässä on hyvä huomata että kaikki tuotteet ovat varmasti muuttuneet paljon kolmessa vuodessa. Eniten on pudonnut Requeste, mutta se on edelleen ainoa yli kahdeksan yltävä tuote. Markkinaosuuksiaan menettävien Remedyn ja Efecten asiakastyytyväisyydet ovat myös pudonneet.

Tässä ovat sitten kaikki mainitut työkalut. Lisäsin niihin pienen kuvauksen ja tiedot paikallisesta edustajasta. Edustustiedot perustuvat googlehakuun ja otan toki vastaan korjauksia, jos niihin on pujahtanut virhe.

PS. Tapasin vanhan kollegan Quintin ajoilta. Stef Knaepkens oli Belgian maajohtaja ja hän on nyt siirtynyt edustamaan Prolinia. Prolin oli aikoinaan ensimmäinen ITIL pohjainen ITSM työkalu, jonka HP osti aikoinaan ja nimesi HP Service Deskiksi osana Open View -tuoteperhettä. HP osti myös Peregrinen Service Centerin joten sillä oli kaksi kilpailevaa tuotetta, jotka korvataaan nyt Service Managerilla. Service Desk lopetetaan ja sen käyttäjien täytyy vaihtaa tuote, mikä ei ole ihan helppoa. Uusi Prolin on siis uusi yritys joka tarjoaa vaihtoehdon HP SD asiakkaille, heidän tuoteensa on rakennettu niin, että sillä voi korvata HP Service Deskin ilman että tarvitsee tehdä mitään erityistä panostusta tuotevaihtoon.

Tuote Koulu-arvosana Vastaajien lukumäärä Kuvaus Kommentti
Assyst x 2 Saas-palveluna myytävä ITSM tuote. Suomessa Datacenter Finland edustaa. Vastaajat myös edustavat tuotetta, siksi en näytä heidän arvosanojaan jotka ovat kyselyn parhaat🙂
Netop 9,0 1 Etähallinnan työkalu, paikallisen edustujan sopimus on päättynyt.
SAP BCM 8,8 2 SAP BCM on alkujaan suomalaisen Wicomin kehittämä kontaktinhallintajärjestelmä
Miradore 8,5 1 Suomalainen ITSM-tuote
BMC ITSM 8,3 4 BMC:n uusi ITSM-tuote, Materna edustaa
Jira 8,3 4 Tehtävänhallintaohjelmisto, jolla voi esim hallita virheitä. Paljon käyttäjiä. Suomessa Ambientia edustaa.
Requeste 8,1 7 Suomalainen ITSM-tuote
Accept360 8,0 1 Vaatimustenhalinnan työkalu, ei edustusta.
Epicor ITSM 8,0 1 ITSM-tuote jota edustaa Scala suomessa
Genesys 8,0 1 Kontaktinhallinnan tuote, jonka InterCall on ostanut jokunen vuosi sitten
iET ITSM 8,0 1 Uusi SaaS-tuote jota Infotool edustaa Suomessa
OTRS 8,0 1 OTRS on ilmainen help desk työkalu
Primus Knowhow 8,0 1 Primus Knowledge on tietämyksenhallinnan tuote jonka ATG on ostanut jo jonkin aikaa sitten.
SAP CRM 8,0 1 SAPin asiakasuhteenhallinta
CA SD 7,9 5 CA’n Service Desk, Suomen CA edustaa
Efecte 7,8 13 Suomalainen Efecte
Itse 7,8 9 Sekalaisia itse tehtyjä ratkaisuja.
Altiris 7,7 3 ITSM tuote, jonka Symantec on ostanut joku vuosi sitten, Suomessa UBM edustaa
HP Service Manager 7,6 5 Vanha Peregrine Service manager, jonka HP on ostanut
Sharepoint 7,5 5 Microsoftin yhteistyöskentelyyn tarkoitettu tuoteperhe
BMC Remedy 7,1 7 Vanhempi Remedy AR System, Materna edustaa Nämä ovat yleensä vahvasti räätälöityjä, ARS oli työkalu
HP Asset Center 7,0 1 Vanha Peregrine Asset center, jonka HP on ostanut
Nomis 7,0 1 Suomalainen help desk työkalu
Request tracker 7,0 1 RT on ilmainen help desk työkalu.
BMC Atrium 6,0 1 CMDB-tuote, Materna edustaa
Yhteensä 7,8 79

Yksi vastaus

  1. Erittäin mielenkiintoinen lista – laitathan jossain vaiheessa arvosanat per järjestelmä?

    t.Esa Toivonen

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: