Pink11

Pink Elephantin konferenssista on tosiaan tullut IT palveluhallinnan ykköstapahtuma. Oli hauska tavata vanhat kollegat, tässä kuvassa vasemmalta Pink President David Ratcliffe ja Help Desk Instituten perustaja Ron Muns, jonka kyllä piti olla jo eläkkeellä.

 

 

Kaikkien alan konferenssien ikiliikkuja Malcolm Fry (oik) oli myös paikalla. Malcolmin tavaramerkki ovat kevyesti aiheeseen liittyvät vitsikkäät jutustelut ja sellaista kuultiin taas kerran. Muuten konferenssin anti olikin sitten painavaa tavaraa. Ykkösteema oli teknologian nopea muutos ja sen vaikutukset. Elämme melkoista murroskautta ja on hyvä pysähtyä miettimään sitä.

 

 

Keskeisenä teemana oli mm The IT Skepticin (Rob England) esille tuoma teesi, että loppujen lopuksi IT palvelunhallinnassa on kyse ihmisistä ja heidän käytöksestään. Prosessit ja työkalut ovat vain apuvälineitä. Vieraileva keynote-puhuja oli laivaston kapteeni, joka kertoi omia kokemuksiaan laivaston surkeimman laivan nostamisesta sen parhaaksi. Paul Wilkinsonin ABC (Attitude, Behaviour, Culture) oli myös paljon esillä. Siitä kyllä kuulin täyttä puutaheinää, konsultin pitäisi muka muuttaa ensiksi organisaation kulttuuri. Kerroin esimerkkinä Viron, jonka oma kulttuuri kesti aika hyvin Neuvostoliiton muutosyritykset.

 

Omat esitykseni menivät hyvin ja tässä jälkimmäisessä olin jo onnistunut karistamaan turhat jännitykset pois. Aiheinani oli ISO 20000 ja ongelmanhallinnan vaikeus. Toki osa yleisöstä taisi järkyttyä kun kerroin itilin lukuisista virheistä ja sekavuuksista.

It:n ulkoistaminen tuntuu olevan paljon vähäisempää USAssa kun meillä. Kyselin molempien yleisöjeni taustoja ja paikalla oli yli 90% sisäisen it:n edustajia. Monitoimittajaympäristön pulmat eivät ole lainkaan niin tavallisia, sen sijaan oman yksikön siiloutuminen on tavallista. Tämän turvallisen linnoituksen murtuminen on selvästi tulossa. Vanha it menettää valtaansa. Suomessa sama ilmiö tapahtui 1990-luvulla.

Sosiaalinen media oli mukana tiiviisti. Oli hauska huomata kuinka paljon tuttuja minulla oli siellä. Olen kirjoitellut paljon IT Skepticin sivuille ja saanut Twitter-seuraajia alan vaikuttajista ja nyt sitten tapasimme ensimmäistä kertaa, mutta kuin vanhoina tuttuina. Etsi #Pink11 Twitterissä niin näet kuinka keskustelu toimi.

Vielä yksi merkittävä havainto Charles T Betz’in esityksestä. Prosessien välinen priorisointi ja koordinointi puuttuu itilistä. Se on merkittävä puute ja täytyy myöntää että suorastaan harmitti etten ollut tajunnut sitä. Kyse on siitä, että kun yksi henkilö on mukana useassa prosessissa, miten hän valitsee samanaikaisten tehtävien välillä. Onko tilaus tärkeämpi kuin muutos vai ajaako insidentti ohi? Onko kaikilla tehtävillä prioriteetit ja ovatko ne samalla asteikolla? Valintaa ei pidä jättää tekijän harteille.

Suosittelen matkaa Las Vegasiin, Pink12 ennakkoilmoittautumiset ovat jo käynnissä. Lopuksi vielä kuva Bellagion suihkulähteistä joita kyllä jaksoi katsella.

 

 

 

 

%d bloggers like this: