Uusi versio ISO 20000:2011 on julkaistu

ISO 20000:2011 versio on ilmestynyt. Tavoitteena on ollut standardin selkeyttäminen ja parempi yhdenmukaisuus yleisen ISO 9001 laatustandardin ja ISO/IEC 27001 tietoturvastandardin kanssa.

Rimaa on hiukan laskettu eli ISO 20000 saavuttaminen on tullut vähän helpommaksi. Muutama aika haaastava vaatimus on poistunut. Toisaalta standardin vaatimusten määrä on kasvanut ja suoraa vertailua vaikeuttavat rakenteelliset muutokset ja tekstin määrän kasvu. Kun aiemmin dokumenttien hallintaa säädeltiin viidellä vaatimuksella, nyt niitä on 19 kpl. Kaiken kaikkiaan vaatimuksia on laskujeni mukaan 360 kpl. Se mikä aiemmin sanottiin yhdellä lauseella, vaatii nyt yhden kappaleen. Tekstin lisäyksen syynä on tavoite tehdä standardin 1-osasta itsenäinen dokumentti.

Selkeitä pieniä parannuksia on tullut, hiukan epämääräisiä vaatimuksia on täsmennetty. ISO 20000 kursseillani käyneet voivat muistaa kuinka joissakin kohdin kehotin lukemaan standardin lukuisat prosessit proseduureiksi. Nyt tämä on korjattu.  Toinen pikku muutos, jota olen itse ehdottanut, oli service deskin poistaminen standardista, vanhassa versiossa oli vähän hassu maininta että tiimejä mukaan lukien service desk pitää johtaa.

ISO 20000 standardiin on myös julkaistu lukuisia lisäyksiä, osia on nyt kaikkiaan 5 kpl eli itse standardiin on olemassa seuraavat lisäosat:

ISO/IEC 20000-2:2005, Information technology — Service management — Part 2: Code of practice
ISO/IEC TR 20000-3, Information technology —  Service management — Part 3: Guidance on scope definition and applicability for ISO/IEC 20000-1
ISO/IEC TR 20000-4, Information  technology —  Service  management  —  Part 4:  Process  reference model
ISO/IEC TR 20000-5, Information    technology —    Service    management —    Part 5:    Exemplar implementation plan for ISO/IEC 20000-1

%d bloggers like this: