Onko itilistä tullut vitsi?

Twitter-virtani on viime päivinä täyttänyt #know11, joka on Service-now käyttäjien kokous San Diegossa. Paikalla on tuntunut olevan huomattava osa alan vaikuttajista ja hyviä esityksiä on hehkutettu. En ole nähnyt mitään vastaavaa minkään muun tuotteen tilaisuuksista. Tämä tweetti kiinnitti erityisesti huomiota. Rhett, joka kävi Suomessakin puhumassa itSMF:n tilaisuudessa sanoi näin:
Rhett Glauser
rglauserRhett Glauser
Why did a mention of the #ITIL books get the biggest laugh now in 2 out of 3 #know11 keynotes? #rhetoricalquestion
ITIL kirjojen mainitsemisella saa siis parhaat naurut eli ilmeisesti edelläkävijöiden parissa kirjoista on tullut vitsi. Ei tietenkään ole ennenkuulumatonta että eliitti ja suuri yleisö näkevät asian eri tavalla, mutta tässä asiassa ”suuri yleisö” on itilin opiskelijoita, jotka kai haaveilevat pääsystä ITSM-asiantuntijaksi eli eliittiin. On toki syytä mainita, että tilaisuuden ohjelma pyöri itil-käsitteiden ympärillä, sen sijaan parhaat käytännöt olivat itse kehitettyjä.
Mielestäni kehityssuunta on oikea, ala kehittyy ja parhaita käytäntöjä vasta luodaan.

2 vastausta

  1. Olenko hieman kyyninen vaan minusta käytänössä ne samat yritykset jotka seminaareissa hehkuttavat organisaationsa itil-osaamista ja – prosesseja toimivatkin aivan päinvastoin reaalimaailmassa. Prosessiohjaus on kuin haavan lehti. tuulessa ja käytännössä välitön rahan kulu on määräävä tekijä.
    Yksilön. osaston ja divisjoonan tärkein tehtävä on omien (kustannusten/tulojen) optimonti välittämättä siitä mikä olisi kokonaisuutena yrityksen etu puhumattakaan asiakkaan edusta – siiloutuminen on nykypäivää,

    • Joo, jopa jotkut henkilöt näistä organisaatioista ovat valitelleet sitä miten tiukkaan raha ohjaa kaikkea.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: