Kenen leluilla leikitään

Kenen työkalua käytetään, kun osa palveluista on ulkoistettu tai palvelut on ulkoistettu usealle toimijalle. Tämä on ollut ikuisuuskysymys ilman hyvää ratkaisua. Tikettien siirtely on hankalaa, mutta usean tikettijärjestelmän käyttö samanaikaisesti on taas kömpelöä. Muistelen että joskus reilu kymmen vuotta sitten käynnistettiin hanke, jolla tietoja yritettiin standardoida, mutta hanke hiipui. Viimeksi tänä vuonna näin suomalaisen LinkedIn-keskustelun, jossa pohdittiin standardia kirjauksille mutta keskustelu näyttää vaienneen.

Nyt joukko ohjelmistotoimittajia ovat sopineet yhteisestä rajapinnasta. Mm. Atlassian, New Relic, OTRS, Pivotal Labs, ServiceNow, SugarCRM, ja Zendesk ovat liittyneet tarjoamaan yhteisen ohjelmointirajapinnan eli APIn. Sen avulla eri yritysten ohjelmistot pystyvät vaihtamaan tietoja. Mielestäni tämä on hyvin kiinnostava hanke. APIn määrittelyn taustalla on organisaatio nimeltä http://networkedhelpdesk.org/ Noista tuotteista Jira (Atlassian) ja ServiceNow ovat  suosittuja Suomessa. Toivottavasti hankkeeseen liittyy enemmän ohjelmistoja ja myös suomalaiset ohjelmistotoimittajat heräävät. Ei oikestaan tarvittaisi kuin muutama ohjelmisto mukaan niin tuon APIn käytön voisi asettaa pakolliseksi vaatimukseksi ulkoistussopimuksissa.

4 vastausta

  1. Tuosta puuttuu yksi tärkemmistä pelureista eli HP.

  2. Hyvin mielenkiintoista…

  3. Ihana ajatus. Tosin asiakkaan ”uniikki bisnestarve” on tainnut tuhota aika monta vastaavaa yritelmää? Pitää vielä tutustua tuohon tarkemmin; kaikinpuolin mielenkiintoinen homma.

    t. Juha

  4. Hienoa että asia etenee. Tätä on odoteltu jo jonkin aikaa. Tulee tuomaan helpotusta integrointiin huomattavasti. Toivottavasti soveltamisohje tulee olemaan riittävällä tarkkuustasolla, jotta tulkintaepäselvyyksiltä vältytään ja ei ajauduta liian moniin variaatioihin yhdestä ja samasta speksistä.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: