Kun kallis muuttuu halvaksi

Olin tiistaina kuuntelemassa näkökulmia pilvipalveluun Codenton järjestämässä seminaarissa. En ole itse tekniikkaihminen, joten en pohdi tekniikan toimivuutta tässä, vaan mietin sen merkitystä suomalaisten it-palveluntarjoajien kannalta. Erityisesti tässä mietityttää suurten globaalien palveluntarjoajien rooli. Minulle tietotekniikka on ammattimielessä ollut palvelu, osin asiakkaan näkökulmasta ja osin palvelun toimittajan näkökulmasta.  Omat tekniikkaviritykset ovat olleet lähinnä pienen paikallisverkon pystytyksiä, joista tämä nykyinen onnistui vain Datacenter Finlandin avustamana.

Pilvipalvelun houkutus on hinta. Pilvestä saa serverin paljon halvemmalla kuin perinteisellä tavalla. Tein pari vuotta sitten analyysiä tehokkuudesta. Se osoitti hyvin suuruuden ekonomian, mutta eilisen seminaarin mukaan jättiyritykset ovat nyt nostaneet tehokkuuden omalle tasolleen. Täysin varmistamattomien tietojen mukaan Googlella on Haminassa 48.000 serveriä ja n. 10- 20 administraattoria.  Laskemani kaavan mukaan 48.000 serveriä hoitamaan tarvittaisiin 110 administraattoria. Kaavaan verrattuna Google on siis hyvin tehokas. Jos serverit olisivat 48 yrityksessä, joissa on tuhat serveriä jokaisessa, tarvitaisiin kaavan mukaan yhteensä 768 adminiä.  Haminaan on palkattu kaikkiaan 50 henkeä joista osa varmaankin tekee muita töitä eli tässä säästetään yli 700 administraattorin työ. Se on aika paljon se ja lisäksi voi miettiä tiloja, siivousta, vartiointia, sähköä, jäähdytystä, laitteita ja ohjelmistoja. Yksi iso toimija saa kaiken halvemmalla.

Merkittävästi halvempi ratkaisu voittaa yleensä. Tuon tasoista tehokkuutta vastaan on paha kilpailla. Toki pilveen liittyy riskejä ja kaikkein hankalin riski on riippuvuus ulkopuolisista, mutta kaikissa ratkaisuissa on omat riskinsä. Turvallisuus varmasti paranee, jos merkittävä osa säästöistä käytetään parempaan riskienhallintaan. Ehkä tärkeämpi juttu on kuitenkin se, että pilvi mahdollistaa asioita, joita ei muuten voisi tehdä taloudellisesti järkevästi. Toinen tärkeä tekijä on nopeus. Uuden pilvipalvelun voi saada käyttöön heti, kun taas it-yksiköllä ei ole aikaa edes keskustella siitä ennenkuin lomien jälkeen.

Mitä tämä sitten merkitsee it-palvelualalle? Olin itse töissä tietokonekeskuksessa 1980-luvulla. Silloin sitä pidettiin auringonlaskun alana vailla tulevaisuutta. Seuraavan laman aikana palvelukeskusten vakaan laskutuksen arvo nähtiin ja nykyään tämä palvelukeskusliiketoiminta on kasvanut huimasti. En ole kovin innokas ennustamaan palvelukeskusten kuolemaa, mutta kyllä tämän luulisi kirpaisevan alan yritysten liikevaihtoa. Toisaalta palvelukeskuksilla on osaamista, jota tarvitaan esimerkiksi riskienhallinnassa.

Sisäisen it:n kannalta pilvi ei ole erityinen uhka vaan mahdollisuus. Jos yritysjohto ei ole uskaltanut ulkoistaa kotimaiselle yritykselle, tuskin se halua siirtää kriittisiä tietoja pilveen. It-osasto voi sensijaan perustaa vaikka testiympäristön omaan käyttöönsä ja hankkia muita hyödyllisiä asioita pilvestä. On parempi hankkia osaamista kuin jäädä jarruttelemaan. Vrt. pc:t, verkot, internet, kännykät yms. Nämä asiat tulevat ja it-yksikön on parempi olla perillä asioista ajoissa.

Uusien palvelujen käyttöönotto ei ole aina niin yksinkertaista kuin sanotaan. Seminaarin innostaman ajattelin, että korvaan käyttämäni eSurveyPro-palvelun Google Docsilla. eSurveyPro on pilvipalvelu ja on toiminut hienosti. Teen sillä kyselyjen lisäksi myös ilmoittautumislomakkeet. Palvelusta on olemassa ilmaisversio, mutta käytän mainoksista vapaata Premiumia ja  maksan siitä reilun satasen vuodessa. Lomakkeen tekeminen Google Docsilla oli helppoa, mutta sen liittäminen WordPressillä (amerikkalainen pilvipalvelu) tehdyille sivuille osoittautui hankalaksi. Kun lopulta sain lomakkeeni sijoitettua sivulle, Elisa Tietoturva (F-Secure) esti pääsyn lomakkeelle. Luovutin.

Ammattilaisia tarvitaan siis pilvessäkin. Palvelunhallinnan tarve ei myöskään häviä, huonosti hallitut pilvipalvelut ovat iso riski. Nyt kannattaa alkaa opetella toimivia käytäntöjä pilvessä, niitä ei löydy kirjoista.

%d bloggers like this: