Ketä kiinnostaa ITIL V3 2011 Edition

Uusi ITIL V3.1, oh anteeksi Edition 2011 on ilmestynyt 29.7. Eepos on turvonnut lähes 2000 sivuun, entisessä oli reilu 1300. Ben Kalland on tehnyt supertyön, jo pari päivää julkaisun jälkeen hän oli analysoinnut uudet kirjat ja verrannut niitä entiseen versioon: Kirjojen sisältö tai oikeammin niistä ammennettava tietämys ei sinänsä ole muuttunut, mutta tapa millä asiat esitetään kirjoissa on selkeytynyt. Huima suoritus päivän paneutumisen perusteella.

James Finister on taas lukenut APMG:n kehut uudesta versiosta ja kääntänyt ne kommenteiksi edeltävästä V3 versiosta, niistä tulee hilpeitä esim.: ITIL Service Operation ’ is ambiguous, and inconsistent especially around roles and responsibilities, particularly in technical management, IT operations and applications management.’ Lisää löytyy täältä: http://coreitsm.blogspot.com/2011/06/to-put-it-another-way.html

Mutta oikeasti, ketä kiinnostaa. En usko että kovin moni on jaksanut lukea edellisenkään version kirjoja. Väittiväthän jotkut että V3 sisälsi V2 prosessit sellaisenaan, vaikka eroja oli paljon. Ben Kallandinkin myöntää nyt että; Insidentin ja insidenttiprosessin määritelmissä oli 2007 –versiossa älytön ristiriita. Kurssimateriaalit ovat kai se tavallisin lähde minkä pohjalta ITILiin tutustutaan ja niiden V3 versiot tehty kovalla kiireellä vanhojen materiaalien pohjalta. No, nyt niitä kursseja varmaan päivitetään kovaa vauhtia 2011 version mukaiseksi.

Elina Kotilainen kommentoi kesäkuun Reittisuunnittelu-juttuani hyvin: Koen, että kaikissa viitekehyksissä on puutteensa, mutta se ei loppuviimeksi juurikaan haittaa, koska viitekehyksiä kuitenkin aina sovelletaan organisaatioon mukauttaen – varsinaiset ongelmat syntyvät aivan jostain muusta kuin esimerkiksi ITILin tai CobITin puutteista. Olen aika lailla samaa mieltä ja erityisesti, jos puhutaan puutteista, eli siitä mitä ei ole. Viitekehyksistä on hyötyä jossakin vaiheessa ja joissakin asioissa, mutta eivät ne ole täydellisiä. ITILin ongelma on se, että siellä on paljon huonoja neuvoja ja suoranaisia virheitä.  ITILin sokeasta soveltamisesta voi kyllä tulla haittaakin, jos ei älyä mikä siinä on älytöntä.

%d bloggers like this: