Kompurointia

Tämän päivän Hesarissa huomasin kolme juttua tietojärjestelmien käyttöönoton vaikeuksista. Kohteena olivat VR:n uusi lipunmyyntijärjestelmä, Helsingin kaupungin AHJO ja potilastietojärjestelmien yhdistäminen. Näistä vain AHJO eli Helsingin kaupungin asianhallintajärjestelmä vaikuttaa it-palvelunhallinnan tontille kuuluvalta asialta.

VR:n järjestelmä näyttää toimivan nyt seuraavana päivänä hyvin ja VR sai paljon julkisuutta lippu-uudistukselleen. Ruuhkaa syntyi osin siitä, että joulun-ja hiihtolomien aikaiset liput laitettiin myyntiin samalla kertaa ,eli aiheutettiin kuormituspiikki juuri uuden järjestelmän opiskeluvaiheeseen. Lisäksi verkkomyynnin kävijämäärää kuormittivat monet uteliaat. Päätöksen takana lienee (huonosti harkitut?) kaupalliset syyt. (syytä päivittää*)

Kuntien potilastietojärjestelmä on taas poliittinen asia ja seurausta kuntien autonomiasta. Sama näkyy kaikissa vastaavissa organisaatioissa. Eräällä pankilla oli aikoinaan käytössä lukuisia erilaisia help desk-järjestelmiä, koska keskitetty ohjaus puuttui. Itsenäiset päättäjät halauvat tehdä itsenäisä päätöksiä. Eräs asiakkaani tarjoaa kohderyhmälleen ilmaiseksi yhteisen ratkaisun. Silti se ei kelpaa kaikille, vaan jotkut pienet, köyhät yksiköt maksavat saadakseen oman, vastaavan tuotteen. Kuntien erilaisten järjestelmien yhdistämisestä tulee kallis sotku, kun parempi vaihtoehto olisi pakottaa kaikki käyttämään yhtä järjestelmää, mutta se olisi poliittinen päätös.

AHJOn ongelmat nousivat esiin jo elokuussa ympäristölautakunnan kokouksessa, mutta silti varsinainen käyttöönotto epäonnistui hyvin näkyvästi.Vaikea sanoa syytä miksi AHJOn käyttöönotto epäonnistui, mutta ehkä perääntyminen on liian vaikeaa. Olin koekäyttäjänä EXINin uudelle tenttientilausjärjestelmälle pari vuotta sitten. Kokeilu epäonnistui täysin, en kyennyt edes testaamaan järjestelmää, koska se oli niin vaikea. Raporttini ei vaikuttanut mitenkään EXINin suunniteltuun aikatauluun vaan uusi järjestelmä otettiin käyttöön maailmanlaajuisasti. Käyttöönotto oli täysi floppi. EXIN ei kyennyt itsekään käyttämään järjestelmäänsä ja tenttien tulosten saanti viivästyi. Soppa johti lopulta toimitusjohtajan vaihtoon ja kokonaan uuden järjestelmän tilaamiseen. EXIN olisi säästynyt paljolta murheelta, jos uusi järjestelmä olisi vain hylätty.

Huonojen päätösten peruminen on vaikeaa. Jos testi epäonnistuu, käyttöönotto pitäisi perua vaikka siitä seuraisi ikäviä asioita. Lokomotivin lentokone lähti liikkeelle ilmeisesti käsijarru päällä eikä keskeyttänyt lentoonlähtöä kun virhe havaittiin.

*) Nyt VR:n sekoilu on jatkunut jo melkein viikon ja paljastaa että kyseessä on tosiaankin it-palvelunhallinnan täydellinen ja näyttävä mahalasku. Accenture ja Tieto pahoittelevat ja VR selittää häiriön aiheutuneen volyymeistä. Hanke tilattiin Accenturelta 2008 joten kyseessä on ollut mittava työ. Ihmeellinen juttu, eikö nyt maailmalla olisi ollut lukuisia valmiita järjestelmiä, pitääkö rakennuttaa oma monen vuoden projektina.

Kiitos Twitterin, löysin henkilön, jonka CV:ssä kerrotaan että VR:n järjestelmän testaaminen ja käyttöönoton hallinta oli ulkoistettu ilmeisesti Intiaan. Näin ko. henkilö kuvaa tehtäviään:

Working as Transition Test Consultant/Manager for VR New Sales System which is slated to Go Live in Jan 2011

 Primary Responsibilities:

 Establish the Test Process in Finnish Rail

  • Define the Test Strategy and Test Plan
  • Establish the Onshore and Offshore Communication Channels
  • Effort Estimation and Budgeting
  • Build Onsite and Offshore Team
  • Define a Work Plan and Monitor the Progress
  • Transition Work to Offshore
  • Establish the Test Environment and Connectivity to Offshore
  • Identify the Automation Scope and
  • Coordinate and Manage Overall Testing Activities

My Role is to establish the Test Process and Team in Finnish Rail and transition the Testing Activities to Offshore. And manage the project delivery from offshore. 

%d bloggers like this: