IT-alan kolmas aalto

Sain postissa EXINin uuden kannanoton it-alan kehitykseen. Sen mukaan nyt käynnistyy kolmas aalto. Ensimmäinen oli 1960-70 luvun vallinnut ohjelmistokehityksen vaihe. Se oli vielä voimakas Suomessa 80-luvulla. Siihen aikaan kaikki alan konsultit ja koulutukset littyivät systeemityöhön ja ohjelmointiin. Toinen aalto oli sitten 1990-luvun it-palvelunhallinta eli ITIL, joka alkaa nyt väistyä.

Kolmas aalto on EXINin mukaan informaationhallinnan kausi. Kaikki toiminta perustuu nykyään tietotekniikkaan, ja siksi erillinen it ei tule toimimaan. Tarvitsemme ennen kaikkea ihmisiä, jotka huolehtivat liiketoiminnan tarvitsemasta tiedosta, ei sen käsittelyn tekniikasta. Roolit ja vastuut hämärtyvät ja jo nyt on syntynyt merkittävä mutta huonosti tunnettu rooli it:n ja liiketoiminnan väliin. Kannattaa lukea: http://www.exin.com/uploads/Official%20documents/LR_EXN_171_White%20paper%20brochure.pdf (en ole kirjoittanut sitä, vaikka nimeni mainitaan siellä ensimmäisenä, mutta olen kyllä vaikuttanut sisältöön)

Yksi vastaus

  1. Artikkeli sisältää paljon tärkeitä asioita vaikka loppu meneekin Exinin mainokseksi.

    Mielenkiintoisin on tuo Gartnerin malli. Nythän on jo nähty perinteisen IT:n ja liiketoiminnan välissä erilaisia toimijoita. Ikävä kyllä nämä toimijat ovat aivan liian usein epävirallisia ja/tai tekevät hommia oman toimensa ohessa. Tällöin hommasta puuttuu selkeä rakenne ja yhteiset tavoitteet.

Kommentointi on suljettu.

%d bloggers like this: