Hidasta edistystä edelleen

Työkalututkimuksen tulosten mukaan n. 20% on edistynyt prosessien käyttöönotossa, mutta 80% käyttää työkalua lähinnä Service Deskissä. Tämä tulos vastaa sitä yleistä käsitystä, että itilin mukaisten prosessien todellinen käyttöönotto ei ole edennyt kovin pitkälle. Perinteinen malli on, että opiskellaan itiliä, kuvataan prosessit ja hankitaan työkalu tukemaan niitä. Joskus menetelmä tuottaa hyviä tuloksia, mutta yleensä ei. On tavallista että kehitys pysähtyy ja prosessit rapistuvat.

Jos prosessit ovat kunnossa, ne näkyvät. Tässä testikysymyksiä. Prosessit ovat hallinnassa, jos teillä käydään tällaisia keskusteluja:

  • Järjestelmän X tikettien määrä on kasvanut 27% ja sen takia sitä pitää kehittää.
  • Muutosten läpivienti vie keskimäärin 14 vrk ja se halutaan pudottaa 5 vuorokauteen.

Itil buumi alkoi Alankomaissa 10 vuotta aiemmin kuin Suomessa. Silti siellä tuskaillaan saman ilmiön kanssa. Prosesseja on vaikea saada toimimaan. Jan van Bon kertoo kehittäneensä menetelmän, jolla prosessit saadaan oikeasti toimimaan. Ytimenä on  palvelunhallinnan ohjausjärjestelmä (Service Management System), jonka mm. ISO 20000 vaatii. Prosesseja on paljon vähemmän kuin itilissä, mutta ne kattavat samat alueet.

Kiinnostaisi päästä kokeilemaan Janin metodia. Siihen tarvittaisiin asiakas, joka on todennut, että kovasta yrittämisestä huolimatta itilin käyttöönotto ei etene ja että tarvitaan uusi lähestymistapa.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: