Lossit ja sillat

Lossi ja silta antavat saman hyödyn, niiden ansiosta voi ylittää salmen. Lossi on selkeä palvelu, sillä on palveluajat, henkilökuntaa ja palvelumalli. Jotkut lossit kulkevat aikataulun mukaan ja toiset vain silloin kun niitä tarvitaan. Jos lossiin tulee jokin vika, se vaikuttaa lossin käyttäjiin. Lossi tarvitsee johtamista ja hallintaa ja sen toiminnan tulee olla asiakaskeskeistä, lossi toimii käyttäjien takia.

Silta vain on, sen ylittäminen ei poikkea muusta tiestä millään tavoin, se on osa tien infrastruktuuria. Siltaa pitää huoltaa ja ylläpitää mutta huolto lähtee sillan tarpeista. Sillan ylläpito on teknologialähtöistä.

IT palvelujen määrittely tuottaa monille päänsärkyä. Mikä on järkevä tapa kuvata palvelut? Kaiken tekemisen pitäisi liittyä asiakkaaseen mutta kytkentä ei ole aina kovin selvä. Ehkä olisi järkevä määritellä mikä osa toiminnasta on infrastruktuuria ja mikä palvelua. Infrastruktuurin tulee olla vakaata ja suhteellisen muuttumatonta. Pilvipalvelu on esimerkki infrasta. Kirjoitan parhaillaan tätä artikkelia pilvessä. Ennen kuin opin käyttämään WordPressiä tarvitsin apua www-sivujen ylläpidossa, nyt se hoituu ilman tilauksia.

Olen nyt miettinyt voisiko palveluluettelon tekeminen helpottua, jos infrastruktuuri kuvattaisiin erikseen. Ehdottomana edellytyksenä olisi se, että infra on vakaata ja sen muutokset tai häiriöt eivät näy asiakkaille kuin ani harvoin. Ilmeisesti osa IT-palveluista täyttää nämä vaatimukset. Tuntuu ilmeiseltä että aidon infrastruktuurin hallinta on aika erilaista kuin palvelun hallinta. Uuteen malliin kuuluu myös ketteryys. Sen osalta silta-analogia ei oikein pure. Ketteryys on tärkeä elementti laadukkaan IT infran toteuttamisessa. Kerroin aiemmin että tämä WordPress julkaisee keskimäärin 16 versiota päivässä eli työkaluni on ehkä päivitetty tämän kirjoittamisen aikana.

VMware on kehittämässä uutta mallia pilvipalvelun hallintaan ja sen ajatuksena on siis korvata ITIL. Mallia kehittämään on koottu yhteisö, joka kerää ja dokumentoi uusia parhaita käytäntöjä.  Saa nähdä mihin CloudOps johtaa ja syntyykö siitä mitään. Olen kuitenkin vakuuttunut siitä että parhaat käytännöt kehittyvät kaiken aikaa ja jos haluaa olla hyvä, kannattaa opiskella uutta tietoa. ITIL toki kuuluu yleisivistykseen, mutta kovin syvällisesti siihen ei kannata paneutua.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: