Dancy’n lait

Chris Dancy on julkaissut sarjan ohjeita sosiaalisen median käytöstä. Ne eivät ole aivan helppolukuisia, mutta niissä on ajatusta. Alkuperäiset 11 ediktiä eli ukaasia löydät täältä.

Olen muokannut niistä oman tiivistelmän, tämä ei ole käännös vaan oma tulkintani.

1) Älä julkaise täsmälleen samaa materiaalia samassa muodossa eri kanavilla. Oman viestin toistaminen rasittaa niitä harvoja, jotka ovat sinusta kiinnostuneita. Tämä on hyvä ohje, mutta monet rikkovat sitä. (Minä myös, tämä juttu näkyy Pohjoisviitan sivuilla (WordPress), LinkedInissä ja vielä Pohjoisviitan Facebook-sivuilla.)

2) Seuraajasi ovat asiakkaitasi ja sinun pitää tuottaa kullekin kanavalle sille soveltuvaa huipputasoista materiaalia. Kanavat ovat erilaisia, opettele käyttämään niitä ja tuota kiinnostavaa tietoa, vältä tyhjää meluamista.

3) Sinulla ei ole yksityistä elämää, ala käyttää Facebookia. Facebook on osa elämää ja sen pelkääminen on turhaa. Facebook soveltuu monenlaiseen käyttöön.

4) LinkedIn on ammattilaisten verkko joten käyttäydy oikein ja ylläpidä tietojasi. Kun unelmiesi työpaikka aukeaa, sinut voidaan karsia LinkedIn-profiilisi perusteella, ilman että kukaan ottaa sinuun yhteyttä.

5) Sähköpostin käsittely ei ole taito, se on joillekin päätoimi. Sähköposti on vanhanaikainen ja tuottamaton työkalu. Lähetetty liite on kuollut, jaa enemmin linkki.

6) Mittaa itsesi. Sosiaalinen media antaa lukuisia keinoja oman toiminnan mittaamiseen, esimerkiksi Klout antaa jonkinlaisen käsityksen vaikuttavuudesta. Kaikkea toimintaa voi mitata ja dokumentoida. Jos jaat linkkejä, näet kuinka moni on avannut dokumentin.

7) Varo tarttuvaa tautia. Aina välillä sosiaalinen media näyttää vievän uhrinsa arvostelukyvyn. Uhri jakaa tietoa tolkutonta vauhtia saadakseen itse huomiota. Jaetun tiedon laatu voi olla surkea, riittää että siinä on kiehtova otsikko.

8) Keskustelu omista laitteista ja niiden vaaroista on harhaa, se juna meni jo. Ihmiset käyttävät mitä haluavat ja tieto siirtyy vaivatta pilveen.

9) Sosiaalisella medialla voi kontrolloida julkisuutta. Voit rajoittaa kuka näkee tietosi ja kuka pystyy ottamaan yhteyden sinuun.

10) Sinulla on digitaalinen persoona ja sinä et ole se. Sinä voit vaikuttaa siihen millainen sinä olet digitaalisessa maailmassa.

11) Onko sinusta tullut työnantajasi äänitorvi, toistatko kaiken mitä pomosi tai yrityksesi julkaisee? Varo ettei sinusta tule kävelevä mainostaulu, se syö uskottavuuttasi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: