Cynefin

Cynefin (walesin kieltä, lausutaan könevin) on mielenkiintoinen käsitemalli, jonka tehtävänä on auttaa ymmärtämään erilaisia tilanteita. Tein tämän käännöksen mallin kehittäjän, David Snowden’in pyynnöstä (mutta olen huomannut että muitakin käännöksiä on käytössä.)

cynefin in finnishSiinä on neljä tilaa ja epäjärjestys.

Yksinkertainen on tila, jossa asioiden riippuvuussuhteet tunnetaan tarkoin ja seuraukset tiedetään. Kaikille asioille on olemassa paras käytäntö. Asiat pitää vain osata tunnistaa ja luokitella, jonka jälkeen ne voidaan käsitellä. Tällaisia ovat kaikki rutiinitehtävät, joihin on muotoutunut parhaat käytännöt. Käytännöt toki voivat kehittyä mutta yleensä tehtävät vain suoritetaan.

Vaikea on tila, jossa riippuvuussuhteet ovat olemassa, mutta ne eivät ole selviä. Tarvitaan asiantuntemusta ja osaamista, jotta asiat voidaan käsitellä onnistuneesti. Ei ole olemassa parasta käytäntöä, vaan on monia tapoja ratkaista asiat. Jonkin uuden teknologian käyttöönotto on usein vaikeaa kunnes se hallitaan.

Monimutkainen (tai kompleksinen) on tila, jossa riippuvuussuhteet ovat epäselviä. Ei ole olemassa varmaa tietoa vaikuttavista mekanismeistä, mutta varovaisella kokeilulla voidaan päästä toimivaan tulokseen. Kokeilujen perusteella alkaa muotoutua toimivia käytäntöjä, mutta niiden vaikutusmekanismit ovat epäselviä. Julkisuudessa pohdittavat kysymykset ovat usein tällaisia, kukaan ei tiedä oikeaa vastausta.

Kaoottinen on tila, jossa riippuvuussuhteita ei ole ja tapahtumat etenevät mielivaltaisesti. Ainoa tapa toimia on reagoida nopeasti. Minulle tulee mieleen pienten lasten kanssa puuhaaminen, reaktiot ovat usein yllättäviä ja tilanteen hallinta vaikeaa.

Näiden keskellä vallitsee epäjärjestys, jossa ei tiedetä missä tilassa ollaan. Pulmana on se, että ratkaisumalli riippuu tilanteesta ja väärän ratkaisumallin käyttö on virhe.

Yksinkertaisen ja kaoottisen tilan välinen raja on erilainen kuin muut. Se on jyrkänne yksinkertaisesta kaoottiseen. On kuin putoaisi korkealta kalliolta, jos siirtyy yksinkertaisesta kaoottiseen tilaan.

Ajattelumallit ja toimintatavat ovat erilaisia eri tiloissa. Yksinkertainen on tuttua ja turvallista rutiinia. Asiat ratkeavat kunhan toimitaan mallin mukaisesti. Ajattelu on pysähtynyttä ja byrokraattista, mutta toiminta voi olla tehokasta ja luotettavaa.

Vaikea on asiantuntijoiden aluetta, asiat ratkeavat kun oikea asiantuntija tutkii tilanteen. Nyt parhaat käytännöt eivät toimi ja voi olla haitallista yrittää pakottaa asiantuntijoita yhtenäiseen muottiin, koska on olemassa useita tapoja ratkaista tilanne.

Monimutkaisessa tilanteessa asiantuntijat eivät kykenekään löytämään ratkaisua. Vaihtoehtoja on ehkä liikaa, eikä ratkaisukeinojen toimintaa kyetä ennustamaan. Asiantuntijat ovat erimielisiä. Tämä on tyyppilistä poliitikkojen toiminta-aluetta, he keräävät joukon ihmisiä ja toivovat että joku löytää ratkaisun.

Kaoottisessa tilanteessa tarvitaan nopeita päätöksiä. Usein käy niin että joku ottaa diktaattorin roolin ja sanelee mitä tehdään. Vaarallisin tilanne syntyy siitä, että toimitaan kuin oltaisiin Yksinkertaisessa tilassa mutta ollaankin kaaoksessa. Mekaaninen totuttujen ratkaisujen soveltaminen ei toimi.

Tilojen tunnistaminen ei ole helppoa, siksi olemme usein Epäjärjestyksessä, jossa jotkut tarjoavat yksinkertaisia malleja, asiantuntijat väittävät tietävänsä asiat paremmin, mutta tilanne kehittyy yllättävästi ja jotkut maalailevat täyttä kaaosta. Euro tai USAn velkapommi tulevat helposti mieleen.

IT-palveluhallinnan kannalta mielenkiintoinen tila on Yksinkertainen,

ITIL parhaine käytäntöineen on yksinkertaisen tilan ajattelumalli, jossa parhaat käytännöt toimivat kunhan kaikki vain noudattavat prosessia. Mielestäni se on enenevässä määrin väärä tapa hahmottaa it-maailmaa. Asiat eivät toimi vaikka kaikki noudattisivat prosessia. Tämä on oikeastaan aika vaarallinen ajattelutapa, koska seurauksena voi olla kaaos. On parempi ajatella, että useimmat asiat ovat joko vaikeasti ratkaistavia tai monimutkaisia, joihin ei ole valmiita ratkaisuja.  Adaptiivinen tapausten hallinta on pyrkimys kuvata vaikeiden tilanteiden todellista käsittelyä, se on asiantuntijoiden tapa hallita asioita ja tehdä päätöksiä.

Uskon, että tulevaisuudessa it-palveluhallinta tulee painimaan enemmän monimutkaisen ja kaoottisen maailman kanssa. Eteen tulee tilanteita, joihin ei ole käytäntöjä tai malleja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: