Yksinkertaista vai kaaosta

Cynefin on kymrin kieltä (Wales) ja tarkoittaa paikkaa, jossa säilytettään tärkeitä asioita. Nimen viesti on, että asiat ovat usein monimutkaisempia kuin miltä ne näyttävät. Mallin avulla voi ymmärtää asioita, se ei ole sama asia kuin asioiden luokittelu. Mallin on kehittänyt David Snowden vuonna 1999 kun hän työskenteli IBMllä. Mallia tuli julkisuuteen 2004 ja herätti aluksi kiinnostusta. Nyt Google trendin mukaan kiinnostus on alkanut kasvaa uudestaan.

Tässä on lyhyt kuvaukseni mallista ja tässä lyhyt (8 min) video, jossa Snowden selittää mallia. Mallin keskeinen idea on siinä, että erilaisiin tilanteisiin tarvitaan erilaiset päätöksentekomallit. Väärän mallin soveltaminen on virhe ja johtaa helposti epäonnistuneisiin päätöksiin.

Tein pikakyselyn, jossa pyysin vastaajia arvioimaan minkä tyyppisissä päätöksentekotilanteissa he ovat työelämässä. Vastauksia tuli 46 kpl. Tulokset ovat tässä:

cynefin

Tavallisin tila on Vaikea, jossa yksinkertaiset parhaat käytännöt eivät toimi. Vaikeat asiat ovat asiantuntijoiden tehtäviä ja niitä voi usein ratkaista eri tavoin. Seuraavaksi tavallisin on Yksinkertainen, jossa asiat voidaan hoitaa parhailla käytännöillä. Ne ovat tyyppillisiä rutiinitehtäviä. Kolmanneksi tavallisin tila on monimutkainen tai kompleksinen, jossa ei ole olemassa parasta käytäntöä. Kaoottista ja epäjärjestystä on vastaajien mielestä aika harvoin. Annoin ohjeen että prosenttien summan ei tarvitse olla 100%, vaan loput on epäjärjestystä. Monet kuitenkin antoivat neljälle ensimmäiselle vaihtoehdolle tasan 100 % ja voi olla että se tapahtui tottumuksesta. Epäjärjestyksen osuus on 10%, jos mukaan otetaan vain ne vastaukset, joissa prosenttien summa oli alle 100%.

Vastaukset kuvastavat aika lailla omaa käsitystäni. Osa työjutuista on rutiinia, mutta sitä on melko vähän. Kaaosta on onneksi aika vähän, mutta joskus sitäkin on ollut. Vaikean ja monimutkaisen suhteen olen hiukan eri mieltä, mutta tämä voi johtua työn luonteesta. Vastaajat ovat enimmäkseen it-asiantuntijoita, jotka painivat vaikeiden järjestelmien kanssa. Vaikka ne ovat vaikeita, ne kuitenkin ovat hallittavissa. Konsultoinnissa ja sen myynnissä on vastassa monimutkaisia tilanteita, joissa ei ole selkeitä sääntöjä. On esimerkiksi hyvin vaikea arvioida sitä, mikä koulutus myy ja mikä ei. Kaikki organisaation kehittäminen on monimutkaista, mikään määrä asiantuntemusta ei yksinään riitä takaamaan, että organisaation toiminta muuttuu halutulla tavalla.

Onko parhaista käytännöistä sitten hyötyä, jos ne toimivat vain yksinkertaisissa tapauksissa? Kyllä ja ei. Asiakastuen työt ovat suurelta osin rutiinia ja niihin on helppoa sovittaa paras käytäntö. Tämä on juuri se alue, johon itilin parhaat käytännöt istuvat parhaiten tai istuivat parhaiten. Epäilen että helppojen rutiiniasioiden osuus vähenee asiakastuenkin työssä ja tilalle tulee sekä vaikeita, että monimutkaisia asioita, jolloin prosessit lakkaavat toimimasta. Tuotantoympäristön muutokset ovat myös pitkälti rutiinia ja niitä voi käsitellä melko kaavamaisesti. Useimmat muut asiat sen sijaan ovat joko vaikeita erikoistapauksia tai sitten monimutkaisia asioita, joihin ei löydy parasta ratkaisua.

Jäykät prosessit sovellettuna vääriin asioihin ovat suorastaan haitallisia, tämä artikkeli kertoo kuinka Six Sigma tappoi innovaatiot, mutta yhtähyvin kyseessä olisi voinut olla itil. Itilin oudoimmat prosessit kuten esimerkiksi: Strategy , Service portfolio, Design cordination ja Service catalogue management muodostavat sellaisen himmelin, että sen toteuttaminen olisi täysi katastrofi.

Cynefin on hyvä ajattelumalli. Jos prosessi ei toimi, mieti onko se väärä työkalu. Yksityiskohtainen prosessi sopii vain yksinkertaisiin asioihin, joiden toiminta tunnetaan hyvin. Jos kyseessä on vaikea asia, sen voi ratkaista kunhan käytössä on riittävä osaaminen, mutta ei ole olemassa parasta käytäntöä, eivätkä asiat ratkea prosessia noudattamalla. Kaikki tapaukset voivat olla hiukan erilaisia ja vaatia erilaisen käsittelyn.

Aina kuitenkin löytyy ihmisiä, joiden mielestä monimutkaisiin asioihin on olemassa yksinkertaisia ratkaisumalleja ja parhaita käytäntöjä. Terveys löytyy purkista ja it-palvelut toimivat, kun kaikki vain noudattavat itilin parhaita käytäntöjä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: