LeadIT13 osa 2

Oli mielenkiintoinen kokemus olla keynote puhuja LeadIT konferenssissa. Aloitin perjantain ohjelman Canberra National Convention Centren suuressa Royal Theatre -salissa. Vaikka edellisenä iltana oli ollut gaalaillallinen, väkeä oli paljon.  Hiukan jännitti ennen esitystä, mutta kun pääsin vauhtiin niin se unohtui nopeasti. Unlearning ITIL oli monien mielestä jännittävä otsikko, sillä ei Australiassakaan ole kuultu juurikaan ITIL-kriittisiä esityksiä. Yksi kuulijoista tuli kertomaan että hän oli yrittänyt saada vastaavanlaisen esityksen ohjelmaan aikaisemmin, mutta se oli hylätty.

1-WP_20130809_001Esitys meni hyvin ja monet tulivat kiittämään jälkeenpäin.  Tässä yksi twitter-kommentti: Karl Rohde @KRohde @aalem you’re a cool dude. Your talk at #LEADit was confronting and welcome. Thanks. Tässä on esitykseni jälkeen tehty haastattelu, kuuntele haastattelijan australianenglantia, hän kuitenkin puhuu hitaasti ja selvästi. Minulla oli välillä suoranaisia vaikeuksia ymmärtää ihmisten puhetta kun he puhuivat nopeasti. Tässä muutama lyhyt mutta hyvä blogi konferenssin sisällöstä: Rod Weir ja Aprill Allen

Omalta kannalta tärkein anti oli palveluintegraation merkitys. Keskeisen viestin voi tiivistää näin. ”Manage your vendors, don’t let your vendors manage you”. Ulkoistusten yhteydessä käy helposti niin, että luotetaan liikaa toimittajien palvelukykyyn ja prosesseihin. Voidaan kuvitella, että kun kaikki soveltavat itiliä niin yhteistyö toimii saumattomasti. Näin ei käy, toimittajilla on omat tavoitteensa ja he toimivat oman päänsä mukaan, jos asiakas antaa sen tapahtua. Itil on ajateltu sisäisen it:n näkökulmasta, se ei sovellu ollenkaan hyvin monitoimittajaympäristöön.

Palvelunlaatusopimuksilla ei saada aikaan toimivaa kokonaisuutta. Palveluintegraatio ei ole helppoa eikä siihen ole mitään taikatemppua. Pitää olla osaavaa väkeä ja määrätietoinen johto.  Palveluintegraatio pitää organisoida ja sillä pitää olla riittävät resurssit.

Palveluintegraation voi ostaa, jos tietotekniikka ei ole strateginen väline. Esimerkiksi teollisuusyrityksen ei välttämättä kannata panostaa tietotekniikan osaamiseen, jos sillä pyöritetään pääasiassa hallinnollisia rutiineja. Monilla yrityksillä tietotekniikka on kuitenkin tärkeä elementti yrityksen ydinosaamisen alueella. Monen palveluyrityksen tuotekehitys kytkeytyy tiiviisti tietotekniikan suomiin mahdollisuuksiin. Osallistuin paneelikeskusteluun aiheesta Arkkitehtuuri ja innovaatio. Siinä eräs panelisti tiivisti tämän esimerkkiin: Milloin pilvenpiirtäjistä tuli tärkeitä Manhattanin kehityksellä? Heti kun tuli mahdollista rakentaa niitä. Tarvittiin kaksi tärkeää innovaatiota: teräsrakenne ja turvalliset hissit. Oma käsitykseni on, että useimpien organisaatioiden pitää opetella palveluintegraatio.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: