Työkalututkimus 2014

Työkalututkimus on tehty vuosina 2007, 2010 ja 2012 -2014. Vastauksia tuli tällä kertaa vähemmän kuin viime vuonna ja huomasin, että vastaajat vaihtuivat vuodesta toiseen. Viime vuonna vastaajia oli n. 100 ja vain 9 henkeä näistä vastasi tänä vuonna. Tein sen johtopäätöksen, että vastaajat eivät ole kiinnostuneita vastaamaan, jos tilanne ei ole muuttunut. Todennäköisesti vastaaminen kiinnostaa eniten niitä, joille asia on ajankohtainen esim. uuden työkalun käyttöönoton takia.

Menetelmä on pysynyt ennallaan, kysely tehtiin sähköpostilla ja siinä kysyttiin työkalun nimeä, kouluarvosanaa soveltuvuudesta ja työkalun käyttötarkoitusta.

Päätin yhdistää kolmen viimeisen vuoden aineistot, koska on ilmeistä, ettei ohjelmistoja vaihdeta kovin usein. Poistin päällekkäiset vastaukset ja kokosin yhteensä 183 vastausta, joista 42 on vuodelta 2014, 95 vuodelta 2013 ja 46 vuodelta 2012. Nämä sisältävät yhteensä 207 työkaluarviota.

Slide1

ServiceNow, Efecte ja BMC ovat selvästi omilla lukemillaan. Ryhmä muut sisältää yksittäisiä työkaluja, usein eritystarkoituksiin.

Slide2

Käyttäjät eivät ole kovin tyytyväisiä työkaluihinsa, arvosanat vaihtelevat 7½:n ympärillä. Poikkeuksena ovat HD Service Manager huonoilla arvosanoilla ja ryhmä ”muut” hyvillä arvosanoilla.

 

Luokittelin sovellusten käytön viiteen ryhmään:

SD                   pelkkä service desk

SD+                lisäksi esim. CMDB, muutoksenhallinta ja/tai ongelmanhallinta

ITSM             Service desk ja esim. palvelutasonhallinta

hallinta        ei service desk mutta esimerkiksi muutoshallinta, sovellushallinta yms.

etähallinta  työasemien etähallinta

Slide3

Kuten näkyy, työkaluja käytetään pääasiallisesti service deskin toimintaan. Vain 16 % vastaajista kattaa laajemman it-palveluhallinnan alueen ja tässä on rima ollut varsin alhaalla. Tilanne ei näytä juurikaan muuttuvan.

 

Slide4

Käyttökohde vaikuttaa tyytyväisyyteen, mutta silti vain etähallintaan ollaan tyytyväisiä.

Slide5

Tässä graafissa ovat mukana kaikki tehdyt tutkimukset ja luvut ovat sen vuoden vastauksia. Se heijastaa markkinaosuuksien kehitystä, toki sillä varauksella että uudet työkalut voivat ylikorostua. ServiceNow näyttää olevan edelleen hyvässä kasvussa, mutta kotimaiset Efecte ja Requeste näyttävät pitävän osuutensa ennallaan.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: